събота, 2 август 2008 г.

Приватизация за боклука

На тези, които винаги казват "нещата не са толкова прости", ние винаги ще отговаряме "много често са". Когато слушаме десетки пъти как публичните институции трябва да регулират и ограничават свободата, защото пазарът се "проваля", не е лошо да се замислим дали наистина става въпрос за "пазарен" или за "държавен" провал.

В случая със събирането, извозването и третирането на битовите отпадъци в градовете става въпрос за второто.

Две грешки доминираха публичния дебат по темата (особено за София) - първата е, че концесионирането е равнозначно на създаване на свободен пазар, а второто, че в случая за отпадъците в София става въпрос за действително концесиониране. Наистина, концесията е форма на публично-частно партньорство и в този смисъл увеличава ангажимента на частния сектор в определена сфера. Но без създаване на конкуренция и механизъм за обвързване на печалбите с резултата от свършената работа не може да я приемем за пазарен механизъм. Когато общината плаща на изпълнител на база тонове и километри, едва ли може да кажем, че изпълнителят има особен стимул да бъде икономически ефективен. От друга страна, общината е възложител формално, но истинският потребител на услугата са гражданите, а те нямат никаква възможност да взаимодействат с наложения им изпълнител на услугата.

Провалът на една от фирмите да почисти част от центъра на София наскоро е резултат от така създадения набор от стимули. Обяснението беше, че някой предложил на работниците по-високи заплати и те напуснали. Но за тези, които още не могат да осъзнаят, че живеем в 2008 г., трябва да посочим, че това е процес, случващ се в цялата икономика. Хората са свободни да избират работодател, който плаща по-добре - още повече, не са роби или крепостни, привързани към земята (в случая - към камиона за смет). Но компаниите в секторите, където има свободен пазар, успяват да се справят - затова и досега няма случай хотели, магазини или бензиностанции да откаже да приема клиенти за 4 дни поради липса на персонал. А това е така, защото който не може да предложи услуга, се "наказва" от потребителя, който избира конкуренцията за място, в което да похарчи парите си. Само че за няколко централни улици в София нямаше конкуренция, на която живеещите да платят таксата си за смет за тези дни.

Решението е пълна приватизация и либерализация на дейността по събиране и третиране на отпадъци. В основата на такава стъпка е създаването на конкуренция, а това става чрез гарантиране на свободен достъп до пазара. Защо да има едно депо около София или един завод за третиране? Защо не повече - стига да отговарят на изискванията за опазване на околната среда. И защо трябва общината да инвестира в тях? Не е нужно да има 3 фирми, които събират и извозват отпадъците от предварително начертани райони - те могат да са 2 или 200, в зависимост от решението на потребителите.

Приемайки, че гражданите са основни потребители на тази услуга, те трябва да получат свободата да се договарят с доставчика. Вместо такса смет всеки трябва да получи възможност да избере кой и на каква цена да извозва отпадъците. Вероятно договарянето ще стане и колективно, т.е. живеещите в 2-3 сгради или 1 блок ще трябва да се съгласят по това кой да извозва боклука. Има и различни методи за определяне на плащането - достатъчно е да се прегледа чуждият опит от Европа и Северна Америка. Може да се договарят такси, базирани на големина на контейнер и честота на извозване. Възможно да се изхвърля смет само в предварително закупени чували, които да се купуват от избраната компания за извозване.

По същата пазарна логика компаниите, извозващи смет, ще решат дали да инвестират в собствено решение - депо или завод, или ще се договарят с друг собственик. От своя страна инвестицията в депо или завод за окончателно третиране на отпадъците вече няма да е "бреме", а "възможност" за предприемачи, които ще могат да печелят от тази дейност.

Какво остава за общината? Да чисти улиците (докато са още общински, но това е част от друга реформа), да събира сняг, да се грижи за общите пространства, парковете и други подобни. Ако обаче продължава да го прави с това качество, вероятно ще трябва да се търсят пазарни решения и в тези дейности.

Няма коментари: