Община Пловдив даде пример как да не се подхожда към решенията за местния бюджет. Не очакваме да са много общините, които да подходят с повишена прозрачност на дискусиите за местните данъци през 2008 г.
Тази година е важна за данъчната децентрализация в България. Според променения Закон за местните данъци и такси общините вече могат да определят сами (все пак в определени от закона граници) размерите на данъците върху недвижимото имущество, върху превозните средства и други местни данъци. Успехът им с тази задача би отворил пътя за по-нататъшно прехвърляне на данъчни решения от централната власт към общините.
Както написахме още по време на обсъждането на промените в закона преди три месеца, успешен старт на децентрализацията означава най-малкото две неща:
1. преследване на балансиран бюджет
2. ясна ефективност на разходите за местни публични услуги.
През седмицата общинският съвет в Пловдив показа, че е решен да покачи данъците във втория по-големина град в страната. Това решение изисква значително по-висока прозрачност и по-широк дебат от кръга на 51 общински съветници. Аргументите за по-високи данъци засега се изчерпват с инфлацията.
Новите права на общините обаче трябва да бъдат поети от тях с по-голяма отговорност. Досега отчетността на местната власт в много от големите градове беше трагична. Сайтът на община Пловдив не предлага реално данни за програмите, по които ще се изразходват парите на пловдивчани. Още по-малко няма никакви икономически анализи на разходи и ползи от услугите, финансирани от общината.
Пловдив не е изключение, като това не трябва да успокоява местната власт там. Община Варна също изобщо не предлага данни за бюджета си в интернет. От водещите 10 общини - в които живеят около 3 млн. души, само София, Бургас, Стара Загора и Плевен предлагат информация за бюджета си.
За разлика от другите големи общини обаче Пловдив първи даде знак, че в общинския съвет има политическа воля за увеличаване на местните данъци.
Управляващото мнозинство, водено от ГЕРБ, предлага:
- Увеличение на данък сгради от 1.5 на 1.6 промила (6.7% увеличение)
- Увеличение на данъка върху моторните средства с 12%
- Увеличение на данъка върху сделките от 2 на 3 процента (50% увеличение).
Според единствените публикувани сметки на общината приходите от данъци и такси в общинския бюджет ще се увеличат с около 6 млн. лв. Единствената публична аргументация за това е по-високата инфлация. Общините едва сега прохождат в правенето на истински бюджети. Някои грешки от примера с община Пловдив трябва бързо да бъдат коригирани, основно:
- обсъждането на бюджета изисква публичност
- анализът на бюджета изисква ясно разбиване по пера и програми
- оценката на ефективността на разходите минава през анализ на ползите
- увеличението на данъците трябва да носи повече ползи за гражданите от самото увеличение.
Колкото по-бързо общините научат урока си, толкова по-отворен ще е пътят за данъчната децентрализация в България. Сега се намираме в самото начало на процеса - през 2008 г. едва малко над 1% от БВП ще бъдат събрани от местни данъци и такси, което е нищожно на фона на приходите в консолидирания бюджет на България (44% от БВП).
Някои провали на общините при новите правила на местно бюджетиране не трябва да се превръщат в аргумент срещу фискалната децентрализация. Макар и ограничена, новата данъчна свобода за общините е стъпка в правилната посока. Това ще помогне за по-тясното обвързване на потребителите на публични услуги с финансирането им. Нещо повече, данъчната конкуренция между общините ще увеличи възможностите за избор на гражданите.
петък, 1 февруари 2008 г.
Какво пропускат общините при решенията за местните данъци
Етикети: в. дневник 2008 г., политика
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар