От 15 юни всеки ден би следвало да очакваме решение на правителството за законодателни изменения, които да доведат до намаляване на вноската за фонд „Пенсии” с 3 пункта от 1 юли. Очевидно е, че това не се случва, въпреки обещанията и разпоредбите на закона за държавния бюджет.
На първо място трябва да се посочи, че фискална възможност очевидно има – с натрупания излишък от близо 1,3 млрд. лв. само до април. Същевременно, не се оправдаха страховете от рязко влошаване на събираемостта на ДДС – основен приходоизточник.
Също така няма никакви индикации за влошаване на икономическата динамика за последните 6 месеца – времето след приемането на тази разпоредба от Народното събрание. Няма и официална позиция на правителството за очаквани криза или нестабилност в оставащите месеци до края на годината.
Доколко намаляването на размера на вноската ще свие приходите на НОИ също е спорно. Наблюдаваме разширяване на базата за облагане – както заради „изсветляване” на част от бизнеса, така и като резултат от административни мерки. Размерите на минималните осигурителни прагове като цяло се увеличиха значително за периода 2006-2007 г., което увеличи ефективната тежест за онези работодатели, наемащи труд при ниски заплати. В най-масовите дейности за индустрията (оператори на машини), праговете в много сектори нараснаха за 2 години с над 30 %. В строителството ръстът е 33%, в преработващата промишленост – 30-45%, в туристическите компании – с над 50%. Основен аргумент за тази промяна е опитът за намаляване на неотчетените плащания към работниците и избягването на осигуряването в онези предприятия, за които това е масова практика. Независимо от мотивите обаче, тази мярка ефективно увеличава разходите на работодателите. Влиянието е концентрирано върху ниските и средните позиции в преработващата индустрия, някои видове услуги и строителството. В момента се обсъжда подобно увеличение и за 2008 г.
Разбира се, наличието на излишък в бюджета поражда силни амбиции за разходването му. Част от тях са свързани с големи инвестиционни проекти, други – с увеличаване на текущите разходи, най-вече на заплатите. Донякъде странно съвпадение е фактът, че оценените от министерството на финансите искания за по-високи заплати са приблизително равни на натрупания до момента излишък.
Анализът на исканията обаче би трябвало да стартира с няколко прости факта. На първо място, в почти всички публични сфери преобладават разходите за труд – с други думи, поддържа се персонал, без той да е „въоръжен” с капитал (техника, знания, инфраструктура). На второ място, средните заплати в бюджетната сфера не са по-ниски от доходите в частния сектор – разбира се, за някои професии разминавания има. И накрая не е зле да се отчита липсата на каквато и да е връзка между извършената работа (качеството и количеството на публичните услуги) и възнаграждението на заетите – в този смисъл приоритет трябва да е въвеждането на модели за диференцирано заплащане, а не раздаване на пари „на калпак”.
Затова вместо да се увеличават разходи, трябва да се намали данъчно-осигурителната тежест – първо с размера на осигуровките, а после – с подоходния данък.
От гледна точка на работника, стимулите за допълнителен труд зависят от маржиналната (пределната) ставка на облагане. В рамките на месечните доходи между 400 и 1400 лв., за всеки допълнителен 1 лев възнаграждение данъчно-осигурителната тежест е 32-34 стотинки, а над 1400 лв. – 24 стотинки (т.е. единствено данък от 24%).
От гледна точка на работодателя, тежестта се определя от допълнителния разход за труд, който е необходим, за да се мотивира работника с определен допълнителен нетен доход. При месечна заплата от 300 до 1400 лв., за всеки допълнителни 100 лв. работодателят трябва да направи разход от 182-187 лв; над 1400 лв. допълнителният разход е 132 лв.
При сегашните нива на осигурителните вноски и данък върху доходите, най-голяма тежест понасят доходите между 600 и 1400 лв. Това е сегментът на заплати, който обхваща част от управленските позиции, голяма част от аналитичните и приложните специалисти, част от квалифицираните работниците и операторите на машини и съоръжения. Добре е да се знае кой ще понесе последиците при отказ на правителството да спази обещанието си.
четвъртък, 21 юни 2007 г.
Време е правителството да изпълни закона и собствените си обещания като намали осигурителната тежест
Етикети: в. дневник 2007 г., политика
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар